اشیاء جادویی در فرهنگ عامه ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه*
نویسندگان
چکیده
فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ¬باوری (فتیش) حضور گسترده¬ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگ¬ها، گیاهان، حیوانات، طلسم¬ها و ادعیه¬ای است که از قدرت جادویی خارق¬العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده¬اند. این پژوهش در نظر دارد با ارائه منتخبی از این اشیاء، به بررسی فرهنگ عامیانه ایران با تأکید بر خصیصه شئ¬باوری و معرفی آن¬ها به عنوان فرهنگی ناب و دست¬نخورده، به ثبت و ضبط آن¬ها بپردازد و تأثیر این باورها را در هنر ایران به¬ویژه نقاشی مکتب سقاخانه آشکار نماید. فرضیه پژوهش بر این استوار است که عناصر جادویی، طلسم¬ها و ادعیه از دیرباز تاکنون به عنوان بخشی باور از زندگی عامه مردم را به خود اختصاص داده و توانسته¬اند در آثار هنرمندان نقاشی سقاخانه¬ای ایران به عنوان عنصر فرهنگی زمان خود برای خلق آثار نمادین و معناگرا ثمربخش باشند.
منابع مشابه
اشیاء جادویی در فرهنگ عامة ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه*
فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ¬باوری (فتیش) حضور گسترده¬ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگ¬ها، گیاهان، حیوانات، طلسم¬ها و ادعیه¬ای است که از قدرت جادویی خارق¬العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده¬اند. این پژوهش در نظر د...
متن کاملاشیاء جادویی در فرهنگ عامة ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه*
فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ¬باوری (فتیش) حضور گسترده¬ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگ¬ها، گیاهان، حیوانات، طلسم¬ها و ادعیه¬ای است که از قدرت جادویی خارق¬العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده¬اند. این پژوهش در نظر د...
متن کاملباور به وجود نیروی فوقطبیعی در اشیاء در فرهنگ عامه مردم ایران (فتیشیزم = شیءباوری)
شیءباوری، به معنای باورداشتن به شیء یا اشیایی است که در باور انسانهای بدوی دارای نیروی خارقالعاده بودهاند و در رویایی با مشکلات زندگی به آنها پناه میبردهاند. آثار و بقایای شیءباوری میان فرهنگ عوام، از جمله فرهنگ عامه ایران، بهجا مانده است. در این رویکرد، توجه به منشأ باور به برخی اشیاء و چگونگی عملکرد و اثربخشی آنها در فرهنگ عامه ایران در اولویت قرار دارد. همچنین بررسی اهمیت این اشیاء به...
متن کاملفضا در نقاشی های مکتب سقاخانه
فضا در نقاشی های "مکتب سقاخانه" که در بستری از تقابل میان سنت و مدرنیسم اوایل دهه ی چهل ایران شکل گرفته بود، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار شد. به همین دلیل تجزیه و تحلیل فضا در این آثار، به وسیله ی بررسی المان های اصلی تشکیل دهنده ی آن ضروری به نظر رسید، تا از این طریق، تا حد امکان، شناخت کاملی از آن به دست آمده و راه هایی جهت ایجاد بستری مناسب، برای شکل گیری بیانی نو در هنر ایران فراهم گ...
15 صفحه اولفرهنگ عامه و تأثیر آن در شکلگیری گونه کلاه مخملی در سینمای ایران
از آغاز پیدایش سینما در ایران تا امروز مجموعه آثاری پدید آمدهاند که با عنوان کلی فیلمهای کلاه مخملی شناخته میشوند. این فیلمها با بهرهگیری آگاهانه و مکرر از عناصر محتوایی و بصری فرهنگ عامه توانستهاند در ادوار مختلف سینمای ایران حضور داشته، مخاطبان عام و گاهی خاص را جذب کرده و به رونق صنعت سینمای ایران یاری رسانند. در این پژوهش علاوهبر تأکید بر ضرورت توجه به رویکرد مطالعات فرهنگی در تبیین...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
باغ نظرجلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۵۳-۶۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023